SPM 2015 - SOALAN RAMALAN (DIMENSI KOMSAS)
Analisis perbandingan
Soalan percubaan BM SPM
Soalan 5
Komponen SASTERA
Soalan percubaan BM SPM
Soalan 5
Komponen SASTERA
NO
|
Negeri
|
Karangan B (Tema)
|
Soalan 5
| ||
1
|
MRSM
|
Kepentingan sikap berwaspada sebelum ditimpa kesusahan
|
2
|
SBP
|
Kepentingan perpaduan dan semangat kerjasama
|
3
|
Kedah
|
Cerita – Berakit-rakit ke hulu...
|
4
|
Perlis
|
Kepentingan mempertahankan adat warisan.
|
5
|
Perak
|
Peranan pelbagai pihak menggalakkan remaja terlibat dalam penulisan kreatif.
|
6
|
Pulau Pinang
|
Faedah membaca kepada masyarakat.
|
7
|
Melaka
|
Aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk melahirkan penulis yang berjaya.
|
8
|
Negeri Sembilan
|
Cara belajar yang berkesan.
|
9
|
Johor
|
Langkah menghargai sasterawan.
|
10
|
Kelantan
|
Usaha untuk menunjukkan rasa cinta akan negara.
|
11
|
Terengganu
|
Cerita berdasarkan peribahasa genggam bara api...
|
12
|
Pahang
|
Menarik minat pelajar mengunjungi perpustakaan sekolah.
|
13
|
YIK
|
Cerpen berdasarkan peribahasa ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua.
|
14.
|
Sabah
|
Cerpen berkaitan menabung berdasarkan peribahasa melentur buluh...
|
15
|
Sarawak
|
Karangan berdasarkan peribahasa kalau tidak dipecahkan ruyung.
|
SOALAN RAMALAN 2015
(KBAT)
Orang tua-tua pernah
berkata bahawa “membaca itu jambatan ilmu”. Huraikan langkah-langkah untuk
membudayakan amalan membaca dalam kalangan murid sekolah.
[100 markah]
PENDAHULUAN
|
“Membaca itu jambatan ilmu” – kata orang tua-tua yang meninggalkan makna yang mendalam – amalan membaca bagaikan pembangunan modal insan secara tidak langsung – melahirkan warga yang bijak pandai – pelbagai langkah harus diambil untuk membudayakan amalan membaca – melahirkan warga yang bijaksana
|
ISI PENTING
|
1. Pihak pentadbir sekolah – menaik taraf perpustakaan sekolah – menjadikan perpustakaan sebagai gedung ilmu – membeli buku yang berkualiti dan bersesuaian – melahirkan warga sekolah yang suka membaca – ilmu itu pelita hidup – menerangi hidup kita dengan ilmu
2. Guru pusat sumber – berusaha untuk mempromosikan pusat sumber – menjadikan pusat sumber sebagai nadi Program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) – memberitahu anak-anak murid kepentingan membaca – mendedahkan mereka kepada kepentingan ilmu kehidupan
3. Guru kelas – mencadangkan pembinaan sudut bacaan – murid mendermakan buku yang berkualiti – menyusun buku di sudut khas – memudahkan murid membaca buku pada masa lapang – membantu murid menimba ilmu pengetahuan – meningkatkan pengalaman diri
4. Pengetua sekolah – memperkenalkan kepentingan membaca melalui kempen membaca – menganjurkan pameran buku di sekolah – menjemput penulis buku untuk menyampaikan ceramah motivasi tentang kepentingan membaca – menarik minat murid untuk membaca
|
PENUTUP
|
Amalan membaca – penting dalam kehidupan kita – menjadikan kita berfikiran matang dan rasional – mengatasi masalah dalam kehidupan – menghadapi pelbagai cabaran dalam kehidupan – amalan membaca mesti terus disuburkan – membaca itu jambatan itu – membina jambatan ilmu yang kukuh memerlukan usaha yang gigih dan berterusan – melahirkan warga yang berwawasan dan berilmu!
|
(KBAT)
Anda akan menyertai pertandingan
menulis cerpen yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Tema cerpen yang
diutarakan ialah perpaduan.
Tulis cerpen tersebut selengkapnya.
[100 markah]
PENDAHULUAN
|
Kampung sentosa – penduduk berbilang kaum – hidup aman damai – hujan ribut melanda – kerosakan jambatan utama – menghubungkan ampung ke bandar – penduduk berasa gusar dan bimbang – berjalan dengan hati yang gundah – menemui penghulu
|
PERKEMBANGAN
|
Tok Penghulu muncul di serambi rumah – didatangi Mega, Salim, dan Tauke Tan – meluahkan kebimbangan mereka – Mega tidak dapat ke bandar untuk mengambil roti – Salim tidak dapat menghantar anak ke sekolah – Tauke Tan tak dapat berniaga
|
KONFLIK
|
Tok Penghulu meminta cadangan – Salim mencadangkan agar kutipan wang dibuat – Tauke Tan membantah – kerugian dalam perniagaan – Mega pula membantah kerana keuntungannya tak cukup untuk keluarga – Tok Penghulu menggaru kepala – berfikir
Tok Penghulu bimbang akan konflik yang berlaku – membuat perbincangan dengan orang kampung – mengumpulkan orang kampung di dewan orang ramai – masing-masing berkumpul dan menantikan kedatangan Tok Penghulu – masalah mesti diselesaikan
|
KLIMAKS
|
Tok Penghulu muncul – menyampaikan ucapan – menceritakan masalah yang berlaku – kerosakan jambatan utama menjejaskan kehidupan penduduk – malapetaka datang tanpa diduga – penduduk harus bersatu padu – menghadapinya dengan tabah – gotong-royong
Penduduk dibahagikan kepada tiga kumpulan – kumpulan pertama mendapatkan derma daripada penduduk – kumpulan dua dalam kalangan tukang kayu – kumpulan ketiga suri rumah tangga yang bercadang untuk memasak untuk penduduk yang bekerja keras
|
PELERAIAN
|
Selama 6 jam berusaha – melibatkan 50 orang penduduk – kerja pembinaan jambatan kukuh berjaya – hasil perpaduan berbilang bangsa – hidup bersatu padu – mendapat pujian Tok Penghulu – Mega, Tauke Tan, dan Salim berasa syukur – sedar bahawa perpaduan amat penting – bersatu kita teguh, bercerai kita roboh – Tok Penghulu meminta penduduk terus mengekalkan perpaduan
|
(KBAT)
Peribahasa Melayu
memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia sebagai panduan dan pedoman.
Huraikan peranan pelbagai pihak untuk menghidupkan dan mempopularkan peribahasa
Melayu dalam kalangan masyarakat
PENDAHULUAN
|
Peribahasa Melayu – pengamatan generasi terdahulu – memiliki makna yang maslahat – mampu dijadikan pedoman dalam kehidupan – dicipta dengan penilaian daripada alam semula jadi – diimplementasikan dalam kehidupan harian – semua pihak harus memainkan peranan – menghidupkan dan mempopularkan peribahasa
|
ISI PENTING
|
1. Pemimpin kerajaan – menjadikan peribahasa sebagai pedoman hidup – memasukkan peribahasa dalam ucapan – menjadikan peribahasa sebagai dasar pegangan – mampu mendidik dan memimpin rakyat – mendewasakan rakyat dengan peribahasa – terus subur
2. Ibu bapa – memperkenalkan peribahasa kepada anak – memberitahu anak tentang maksud peribahasa – mendedahkan anak kepada bahan bacaan – membeli kamus peribahasa – membuat rujukan – memasukkan peribahasa dalam karangan – fikiran matang
3.Pihak sekolah – menampal poster peribahasa – murid diajarkan peribahasa oleh guru subjek Bahasa Melayu – menerangkan cerita di sebalik peribahasa – menerangkan penggunaan peribahasa dalam ayat dan penulisan – menghidupkan peribahasa Melayu – subur dan segar
4. Media massa – menyiarkan rancangan berbentuk peribahasa – mencerdaskan minda rakyat tentang peribahasa – soalan kuiz dan pertandingan – menarik minat masyarakat – mengenali dan menghayati peribahasa – menggunakan ilmu dalam peribahasa kita
5. Pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) – menerbitkan buku tentang peribahasa – menjalankan dasar pemerkasaan peribahasa – mengadakan jerayawara dan bicarawara peribahasa – menimbulkan rasa ingin tahu rakyat – terus menghidupkan peribahasa Melayu
|
PENUTUP
|
Semua pihak – memainkan kepentingan mereka – berperanan untuk mempopularkan dan menghidupkan peribahasa Melayu – menjadikan peribahasa Melayu sebagai warisan negara yang agung – semua rakyat Malaysia harus mengetahui dan memahami serta menghayatinya – tidak melupakan akar didikan nenek moyang kita – hidup Peribahasa Melayu! bahasa jiwa bangsa! – hilang peribahasa hilanglah adat dan budaya – menyuburkan peribahasa Melayu – popular sampai bila-bila
|
No comments:
Post a Comment