SPM
2015 - RAMALAN TATABAHASA
BINA
AYAT RAMALAN 1
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah
untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya.
Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.
(i)
melorek –melirik
(ii)
pelancong – pelangsing
(iii)
pembaikan – pemerolehan
[6 markah]
BINA
AYAT RAMALAN 2
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah
untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya.
Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.
(i)
eksekutif –eksklusif
(ii)
insentif – intensif
(iii)
kolaborasi – kolaboratif
[6 markah]
BINA
AYAT RAMALAN 3
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah
untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya.
Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.
(i)
menjunjung duli –merafakkan sembah
(ii)
menjunjung perintah – mohon menghadap
(iii)
ampun tuanku – daulat tuanku
[6 markah]
BINA
AYAT RAMALAN 4
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah
untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya.
Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.
(i)
agung – Agong
(ii)
kesah – kisah
(iii)
gores – garis
[6 markah]
BINA AYAT
RAMALAN 5
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk
menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan
itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.
(i)
oleh
(ii)
diperoleh
(iii)
memperoleh
(iv)
perolehan
(v)
pemerolehan
(vi)
oleh-oleh
[6 markah]
BINA
AYAT RAMALAN 6
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk
menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan
itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.
(i)
sumsum
(ii)
waswas
(iii)
urus setia
(iv)
keurusetiaan
(v)
tanggungjawab
(vi)
kebertanggungjawaban
[6 markah]
BINA
AYAT RAMALAN 7
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk
menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan
itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.
(i)
merojak
(ii)
mereneh
(iii)
menjulang
(iv)
menjunjung
(v)
memangku
(vi)
mendukung
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 1
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian
tukarkan ayat penyata kepada ayat tanya berlandaskan perkataan yang
dihuruftebalkan. Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada
ayat.
(i) Ali
dan keluarganya tinggal di Slim River.
(ii) Puan
Chong mengajarkan subjek Sejarah dengan
video dan multimedia lain.
(iii) Che Ta suka menggunakan khidmat solek antarabangsa.
(iv) Lorong yang sepi itu berbahaya kerana menjadi tempat penagih dadah bersarang.
(v) Lima orang guru cemerlang itu datang dari
Pantai Timur.
(vi) Kucing sedang berlindung di bawah kereta sewaktu hujan turun.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 2
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian
kenal pasti jenis kata adjektif yang dihuruftebalkan di bawah.
(i) Dengan
pensel, adik melukis gambar pemandangan yang amat indahitu.
(ii) Cikgu
Sellamari sedih kerana disindir oleh rakannya.
(iii) Hebat sekali pembahas dari Johor itu.
(iv) Tinggi bangunan itu.
(v) Penyanyi
itu terkenal dengan suara yang lantang.
(vi) Warna
pen itu biru.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 3
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian
kenal pasti jenis kata bilangan yang dihuruftebalkan di bawah.
(i) Kelima-lima orang guru itu garang.
(ii) Dua orang lelaki itu memasuki sekolah saya.
(iii) Sesetengah wanita suka berbaju kebaya.
(iv) Waktu
rehat murid ialah satu jam setengah.
(v) Saya
anak keenam daripada sepuluh orang adik-beradik.
(vi) Setiap murid diwajibkan menghadiri kelas tambahan.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 4
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian
tukarkan ayat penyata kepada ayat seruan berlandaskan perkataan yang
dihuruftebalkan. Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada
ayat.
(i) Dengan
perasaan terkejut, ibu bertanya
tentang kemunculan dua ekor tikus di dapur.
(ii) Kakak meraung kesakitan kerana jarinya berdarah.
(iii) Ibu Selmi menasihati anak-anak supaya belajar dengan
bersungguh-sungguh demi masa depan yang cerah.
(iv) Ayah mengeluh sambil berkata bahawa anak-anak gadis zaman ini semakin
liar.
(v) Shasmita mengagumi keindahan pantai yang bersih itu.
(vi) Dengan perasaan marah, Rianna
menghalau pengemis itu keluar dari kedainya.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 5
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian
kenal pasti jenis kata ganda yang dihuruftebalkan di bawah sama ada penggandaan
penuh, penggandaan separa, atau penggandaan berentak.
(i) Meja-meja yang dibeli oleh ayah cantik
warnanya.
(ii) lelaki itu tidak suka makan makanan yang pedas.
(iii) Ibu
membeli sayur-mayur di pasar.
(iv) Suku-sakat saya datang ke rumah pada Hari Raya
Puasa.
(v) Ibu sedu-sedan apabila mengenangkan nasib anak
lelakinya di perantauan.
(vi) Lima
ekor kekura telah dilepaskan oleh ayah ke dalam sungai.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 6
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian
kenal pasti jenis bentuk darjah perbandingan bagi kata penguat yang
dihuruftebalkan di bawah sama ada darjah biasa, darjah perbandingan, atau
darjah penghabisan.
(i) Kehidupan
keluarga itu mewah.
(ii) Lelaki
itu tidak setinggi anak saya.
(iii) Rumah
Kak Pah lebih besar daripada rumah ibunya.
(iv) Sepandai-pandai tupai lompat, akhirnya jatuh ke
tanah jua.
(v) Atlet terkenal itu mendapat insentif daripada kerajaan.
(vi) Tuan
Puteri Irdina yang tersangat cantik itu disukai oleh Putera Shahruk.
[6 markah]
BETULKAN KESALAHAN
PERKATAAN
YANG MENERIMA IMBUHAN
PINJAMAN DI BAWAH
NO
|
KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
1
|
hadhirat
|
|
2
|
dhobi
|
|
3
|
isharat
|
|
4
|
shaitan
|
|
5
|
skuash
|
|
6
|
hadith
|
|
7
|
maha rani
|
|
8
|
maha meru
|
|
9
|
mahamulia
|
|
10
|
maha agung
|
|
11
|
tata dunia
|
|
12
|
tata negara
|
|
13
|
pra syarat
|
|
14
|
pra-sejarah
|
|
15
|
pra-sarana
|
|
16
|
dwi-fungsi
|
|
17
|
tri-windu
|
|
18
|
panca sila
|
|
19
|
biduwaneta
|
|
20
|
jelitaman
|
|
21
|
cendikiawan
|
|
22
|
angkasa wati
|
|
23
|
biadap
|
|
24
|
sejarahwan
|
|
25
|
pro-pembangkang
|
|
26
|
poli-cakera
|
|
27
|
sub-sistem
|
BETULKAN KESALAHAN
PERKATAAN
YANG MENERIMA KATA
ASING DALAM FRASA DI BAWAH
NO
|
KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
1
|
nombor plate kereta
|
|
2
|
memasang aeriel radio
|
|
3
|
hidup secara automatic
|
|
4
|
memenuhi auditerium
|
|
5
|
totologi
|
|
6
|
lima puluh sent
|
|
7
|
sesak nafas akute
|
|
8
|
menyuntik vacksin
|
|
9
|
frekuansi yang tinggi
|
|
10
|
bersenam di bilik gym
|
|
11
|
menukar ream tayar
|
|
12
|
menaiki
sebuah jeep
|
|
13
|
terlihat
seekor cipanzi
|
|
14
|
lukisan
geometry
|
|
15
|
molekul
neuteron
|
|
16
|
fakulty
bahasa
|
|
17
|
kajian
geology
|
|
18
|
kilang
tekstile
|
|
19
|
dialisies
|
|
20
|
carta
pie
|
|
21
|
menyertai
kongress
|
|
22
|
menghadapi
stress
|
|
23
|
kajian
lingustik
|
|
24
|
naib
cansellor
|
|
25
|
musim
monsum
|
|
26
|
baucer
buku
|
|
27
|
menikmati
buffet
|
No comments:
Post a Comment