Wednesday, October 28, 2015

SPM 2015 - RAMALAN TATABAHASA

SPM 2015 - RAMALAN TATABAHASA
BINA AYAT RAMALAN 1
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     melorek –melirik
(ii)    pelancong – pelangsing
(iii)   pembaikan – pemerolehan
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 2
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     eksekutif –eksklusif
(ii)    insentif – intensif
(iii)   kolaborasi –  kolaboratif
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 3
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     menjunjung duli –merafakkan sembah
(ii)    menjunjung perintah – mohon menghadap
(iii)   ampun tuanku –  daulat tuanku
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 4
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     agung – Agong
(ii)    kesah – kisah
(iii)   gores – garis
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 5
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     oleh
(ii)    diperoleh
(iii)   memperoleh
(iv)   perolehan
(v)     pemerolehan
(vi)   oleh-oleh
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 6
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     sumsum
(ii)    waswas
(iii)   urus setia
(iv)   keurusetiaan
(v)     tanggungjawab
(vi)   kebertanggungjawaban
 [6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 7
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     merojak
(ii)    mereneh
(iii)   menjulang
(iv)   menjunjung
(v)     memangku
(vi)   mendukung
 [6 markah]

RAMALAN MOFORLOGI 1
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian tukarkan ayat penyata kepada ayat tanya berlandaskan perkataan yang dihuruftebalkan. Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada ayat.

        (i)          Ali dan keluarganya tinggal di Slim River.
        (ii)       Puan Chong mengajarkan subjek Sejarah dengan video dan multimedia lain.
        (iii)     Che Ta suka menggunakan khidmat solek antarabangsa.
       (iv) Lorong yang sepi itu berbahaya kerana menjadi tempat penagih dadah bersarang.
       (v)       Lima orang guru cemerlang itu datang dari Pantai Timur.
       (vi)     Kucing sedang berlindung di bawah kereta sewaktu hujan turun.
[6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 2
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis kata adjektif yang dihuruftebalkan di bawah.

         (i)           Dengan pensel, adik melukis gambar pemandangan yang amat indahitu.
         (ii)        Cikgu Sellamari sedih kerana disindir oleh rakannya.
         (iii)      Hebat sekali pembahas dari Johor itu.
         (iv)      Tinggi bangunan itu.
         (v)        Penyanyi itu terkenal dengan suara yang lantang.
         (vi)      Warna pen itu biru.
[6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 3
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis kata bilangan yang dihuruftebalkan di bawah.

           (i)           Kelima-lima orang guru itu garang.
          (ii)        Dua orang lelaki itu memasuki sekolah saya.
         (iii)      Sesetengah wanita suka berbaju kebaya.
         (iv)      Waktu rehat murid ialah satu jam setengah.
          (v)        Saya anak keenam daripada sepuluh orang adik-beradik.
         (vi)      Setiap murid diwajibkan menghadiri kelas tambahan.
[6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 4
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian tukarkan ayat penyata kepada ayat seruan berlandaskan perkataan yang dihuruftebalkan. Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada ayat.

        (i)          Dengan perasaan terkejut, ibu bertanya tentang kemunculan dua ekor tikus di dapur.
       (ii)       Kakak meraung kesakitan kerana jarinya berdarah.
       (iii)     Ibu Selmi menasihati anak-anak supaya belajar dengan bersungguh-sungguh demi masa depan yang cerah.
       (iv)     Ayah mengeluh sambil berkata bahawa anak-anak gadis zaman ini semakin liar.
       (v)       Shasmita mengagumi keindahan pantai yang bersih itu.
       (vi)     Dengan perasaan marah, Rianna menghalau pengemis itu keluar dari kedainya.
 [6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 5
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis kata ganda yang dihuruftebalkan di bawah sama ada penggandaan penuh, penggandaan separa, atau penggandaan berentak.

          (i)           Meja-meja yang dibeli oleh ayah cantik warnanya.
         (ii)        lelaki itu tidak suka makan makanan yang pedas.
         (iii)      Ibu membeli sayur-mayur di pasar.
         (iv)      Suku-sakat saya datang ke rumah pada Hari Raya Puasa.
          (v)        Ibu sedu-sedan apabila mengenangkan nasib anak lelakinya di perantauan.
         (vi)      Lima ekor kekura telah dilepaskan oleh ayah ke dalam sungai.
 [6 markah]

RAMALAN MOFORLOGI 6
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis bentuk darjah perbandingan bagi kata penguat yang dihuruftebalkan di bawah sama ada darjah biasa, darjah perbandingan, atau darjah penghabisan.

        (i)           Kehidupan keluarga itu mewah.
       (ii)        Lelaki itu tidak setinggi anak saya.
       (iii)      Rumah Kak Pah lebih besar daripada rumah ibunya.
       (iv)      Sepandai-pandai tupai lompat, akhirnya jatuh ke tanah jua.
       (v)        Atlet terkenal itu mendapat insentif daripada kerajaan.
       (vi)      Tuan Puteri Irdina yang tersangat cantik itu disukai oleh Putera Shahruk.
[6 markah]


BETULKAN KESALAHAN PERKATAAN
YANG MENERIMA IMBUHAN PINJAMAN DI BAWAH
NO
KESALAHAN
PEMBETULAN
1
hadhirat
2
dhobi
3
isharat
4
shaitan
5
skuash
6
hadith
7
maha rani
8
maha meru
9
mahamulia
10
maha agung
11
tata dunia
12
tata negara
13
pra syarat
14
pra-sejarah
15
pra-sarana
16
dwi-fungsi
17
tri-windu
18
panca sila
19
biduwaneta
20
jelitaman
21
cendikiawan
22
angkasa wati
23
biadap
24
sejarahwan
25
pro-pembangkang
26
poli-cakera
27
sub-sistem


BETULKAN KESALAHAN PERKATAAN
YANG MENERIMA KATA ASING DALAM FRASA DI BAWAH
NO
KESALAHAN
PEMBETULAN
1
nombor plate kereta
2
memasang aeriel radio
3
hidup secara automatic
4
memenuhi auditerium
5
totologi
6
lima puluh sent
7
sesak nafas akute
8
menyuntik vacksin
9
frekuansi yang tinggi
10
bersenam di bilik gym
11
menukar ream tayar
12
menaiki sebuah jeep
13
terlihat seekor cipanzi
14
lukisan geometry
15
molekul neuteron
16
fakulty bahasa
17
kajian geology
18
kilang tekstile
19
dialisies
20
carta pie
21
menyertai kongress
22
menghadapi stress
23
kajian lingustik
24
naib cansellor
25
musim monsum
26
baucer buku
27
menikmati buffet


No comments:

Post a Comment